Blogia
Un món a ulls de llop

11-M: El Periódico: Dues trucades des de la Moncloa

(19/03/2004)

• El dia de la massacre Aznar em va reafirmar personalment, com a altres directors de diaris, que l'autoria era sens dubte d'ETA

ANTONIO Franco
Director d'EL PERIÓDICO Ala vista que José María Aznar ha fet públic que dijous passat, el dia de l'atemptat, va telefonar personalment a diversos directors de mitjans informatius de Madrid i de Barcelona, atenent les obligacions de la transparència, vull donar a conèixer als lectors el contingut de les dues converses que va mantenir amb mi.
La primera trucada es va produir al migdia. Eren els moments de màxima tensió després de la matança perquè els càlculs feien créixer contínuament la xifra de víctimes, i EL PERIÓDICO elaborava l'edició especial que va sortir al carrer a la tarda.
Tinc interès a donar aquesta explicació perquè aquella edició especial va ser una de les que va atribuir a la seva portada a ETA, sense la més mínima ambigüitat, l'autoria de l'atemptat. Concretament, al titular. Els lectors tenen dret a saber que això es recolzava en el que em va dir textualment José María Aznar com a president del Govern en la conversa d'aquell matí. "Ha estat ETA, no en tinguis cap dubte", va precisar el president abans de donar una breu explicació sobre el que podia dir-me de la investigació, les proves i els antecedents.

HI HA UNA DADA complementària. Aquesta trucada de la Moncloa es va produir molt poc després que jo hagués dit, a través de Ràdio Nacional, que a EL PERIÓDICO dubtàvem sobre si l'atemptat era d'ETA o d'Al-Qaida. M'havien trucat des d'aquella emissora per conèixer el titular de l'edició especial que preparava el nostre rotatiu. Quan vaig expressar que consideràvem les dues hipòtesis, els que participaven en el programa tertúlia des del qual requerien la meva intervenció es van estranyar, a micròfon obert, que jo encara no sabés que ETA n'era la culpable i que estava totalment descartada la possibilitat que els autors fossin terroristes islamistes. Hi insisteixo: poc després de dir això vaig rebre la trucada d'Aznar.
Va ser llavors, amb la convicció que el president del Govern del meu país era incapaç, en l'exercici del seu càrrec, de donar-me seguretats sobre un tema sobre el qual no estigués segur, quan vaig decidir el titular: L'11-M d'ETA.
EL PERIÓDICO va complir de totes maneres amb la seva obligació de publicar totes les dades que tenia al seu abast. En aquella mateixa edició especial feta al migdia, a les pàgines interiors va titular de manera més matisada el tema: El Govern acusa ETA i qualifica de 'miserable' el rumor que els autors podien ser islamistes. Així mateix, en aquelles pàgines es va recollir, en primícia informativa, que la policia havia localitzat una furgoneta blanca de la qual havien baixat tres persones encaputxades que després van entrar a l'estació d'Alcalá de Henares; que el vehicle havia estat robat al barri madrileny de Tetuán, on habiten molts immigrants musulmans; i que la policia mantenia oberta la possibilitat de l'autoria del terrorisme islàmic.
Aquella mateixa tarda, quan el que preparàvem a la redacció d'EL PERIÓDICO era l'edició de l'endemà, al vespre, immediatament després que el ministre Ángel Acebes aparegués nerviós a TV per tornar a dir que ETA era culpable, però que no es podien descartar altres vies d'investigació (encara que sense anomenar Al-Qaida pel seu nom), vaig tenir una nova trucada de la Moncloa. En aquella ocasió Aznar va demanar excuses per no haver-me pogut informar abans de la compareixença d'Acebes que hi havia aquella altra línia d'indagacions que --va dir-- naturalment s'havien d'investigar. Però també em va demanar cordialment que no m'equivoqués: va ratificar que ETA n'era l'autora.

AMB LES dades que eren al meu poder procedents de la meva pròpia redacció, la portada de l'edició de l'endemà, divendres, ja donava prioritat a la dada que Al- Qaida s'atribueix a Londres l'atemptat i el que Els islamistes relacionen l'acció amb l'Iraq, enfront d'una tercera línia en què es recollia que Aznar manté que ETA és l'autora de l'atac.
Es va publicar així, tot i que jo continuava tenint la idea que un president del Govern no es podia permetre el risc d'equivocar-se en una qüestió així parlant amb un director de diari, i malgrat que ja pensava que el ridícul --i el perjudici-- internacional que envoltaria Espanya serien dramàtics si el que deia sobre ETA el cap de l'Executiu no era veritat. Però a aquella hora tota la premsa internacional ja considerava Al-Qaida la màxima sospitosa de l'atemptat i molts països ja aplicaven mesures de seguretat que no s'haurien plantejat si creguessin que ETA n'era la culpable.
Aquí, els ciutadans espanyols ja consideràvem sospitosa l'actitud del Govern del PP sobre el tema. De tot el món, únicament Aznar i Acebes deien que no tenien cap dubte sobre el que ara sabem que era com a mínim un error.

0 comentarios